De Bundel



_Ashley





Hieronder vinden jullie mijn collectiestuk als onderdeel van de_Ruimtemakerscollectie. Deze collectie bestaat om ruimte voor onszelf en de ander te maken binnen het onderwijssysteem.

Waarom een bundel?

De waardering en het eigenaarschap wat leerlingen voor hun eigen werk voelen houdt mij bezig. Mijn ervaring is dat leerlingen hun eigen werk vaak niet mee naar huis willen nemen of soms al willen weggooien voor dat moment.
Ik heb zelf ook moeite om mijn eigen werk met de juiste waardering bekijken. Dit komt omdat ik mijzelf continu vergelijk met anderen. Ontstaan vanuit de aangenomen overtuiging dat sommige dingen op een bepaalde manier horen te gaan. Dat is wat kunst mij brengt; die ideeën leren los te laten en het maken als een manier van zijn te ervaren, waarbij de esthetische waarde subjectief is. Wat overigens niet uitsluit dat ik zelf mega gevoelig ben voor de esthetiek van beeld en kunst. Omdat ik dit proces ook bij mijn leerlingen registreer ben ik de bundel gaan maken.

De Bundel
is een verzameling van al het gemaakte werk van de leerlingen binnen een opdracht. Meerdere opdrachten betekent een bundeling. De bundeling is bedoeld om terug te geven aan de leerling.

In een bundel vermijd ik zoveel mogelijk een hiërarchische opbouw in de werken van de leerlingen om geen nadruk te leggen op specifieke werken. Deze spotlight kan ervaren worden dat iets beter is de rest van het werk. Vervolgens voeg ik zelf illustraties en grafische elementen toe, vaak d.m.v. kalkpapier zodat ik het origineel niet aanpas. Ik teken het werk van de leerlingen na, raak erdoor geinspireerd en geef er een draai en/of voeg nieuwe elementen toe. Dan voeg ik het samen en bind ik het in. Deze laatste stap is essentieel omdat ik de werken van de leerlingen vertaal naar een nieuwe vorm. Een vorm die voor hen ervaren kan worden als een upgrade.

Een waardering voor hun eigen gemaakte werk, omgezet in een vorm die uitnodigd om te bewaren. Hopelijk zelfs om trots te laten zien aan familie en vrienden.


Tekst aan de achterzijde van de bundel: