gewoon_afkijken A>u.B


_Ashley







Quote vanPavel van Houten ‘In educatie is het geoorloofd om andermans werk te jatten’


Waar er in de kunsten zo zorgvuldig wordt omgegaan met de eigenaarschap van een werk, is dat binnen kunsteducatie volledig omgedraaid. Het leren van en afkijken bij anderen vormt vaak de spil in het ontwikkelen van onderwijs. Je kunt zoveel meenemen van wat een ander al heeft getest. Daarom ben ik ook heel blij met de dynamiek van ons Ruimtemakerscollectief.

Misschien dat dit komt doordat een kunstles an sich al veel meer aanvoelt als een verdienste van de groep. Opgedane kennis, kunde en ervaring wordt hierbij niet per se toebedeeld aan een persoon. De kunstdocent laat het eigenaarschap al los zodra hij het overdraagt aan leerlingen. Dit laat ook zien dat de groep als voedingsbodem zo verweven zit in de kern van kunstonderwijs. Je groeit omdat je je kunt verhouden tot een ander.

Zo wilde ik graag een gesprek met de leerlingen voeren over de periode dat ze net op het Olympia College waren gekomen. Omdat deze leerlingen vrij gesloten zijn zocht ik een manier om dat gesprek een beetje luchtiger te maken.

Making as a dialogue (een van de maakstrategieën van Aldje van der Meer).

Tijdens een spontane ontmoeting met een oud-klasgenootje van mij (Thank you, Kasia) vertelde ze mij over een gespreksvorm die ze laatst had toegepast. Ze legde een handvol ‘pipecleaners’ op tafel en begon een bril je vouwen/knopen. Leerlingen namen het over en begonnen zelf ook mee te knutselen. Dit leek mij top voor het gesprek waar ik al een beetje tegen aan was gaan hikken. Voor de leerlingen draaide het vooral om deze activiteit. Ze hadden veel los. Ik heb op mijn beurt veel waardevolle dingen over hen mogen leren. Een succes dus!