Groeps-kunstwerken


_Ashley


Er zijn nu meerdere groeps-kunstwerken gemaakt. Een van die groeps-kunstwerken is geïnspireerd op de Cut Outs van Matisse. Ik zet leerlingen in eerste instantie individueel aan het werk. Ze doen buiten op het schoolplein inspiratie op voor de organische vormen die ze zelf moeten gaan tekenen en knippen. Die vormen worden vertaald in gekleurd papier. Ik heb ze op dat moment al helemaal bekend gemaakt met wat we aan het maken zijn. Daarnaast hebben ze nu al meerdere samenwerkingen gedaan. Wanneer ik het grote vel papier uitrol waar ze alle knipsel op moeten plakken, gaan ze gretig aan het werk.

De motivatie om de groepskunstwerken te doen ligt ook in de wens om zelf mee te kunnen gaan doen in de lessen. Door het kiezen voor een groepswerk hoop ik makkelijker in/uit het proces te kunnen stappen zonder dat het invloed heeft op de voortgang. Ik wil daarmee de gelijkwaardigheid onderling uittesten en in hoeverre dat dan ook voor mij als docent geldt. 

Om in de positie te komen om überhaupt mee te kunnen gaan doen met een opdracht moet een les eerst lekker lopen. Ik moet een stapje achteruit kunnen doen omdat de leerlingen lekker bezig zijn.

Dat blijkt in de praktijk nog verdomd lastig!

De laatste tijd geef ik veel kortlopende lessen, waarbij ik gedurende het lesuur ook nog eens veel input blijf geven. Hier is het schakelen tussen doceren en meedoen heel lastig. Samen aan een creatie werken leek mij een goede optie, maar de periode dat de leerlingen ontspannen bezig zijn is eigenlijk superkort. Als ik nu mee doe aan de lessen doet dat tekort aan andere zaken.


Iets voor in de toekomst dus om verder uit te bouwen. Dit moet een langlopende opdracht zijn waarbij we werken vanuit het samen ontdekken vanuit het materiaal zodat ik niet de stappen initieer. Dit is dan ook gezamenlijk besluit wat hopelijk de gelijkwaardigheid onderling stimuleert.