Lekker met de tafels schuiven elke les


_Ashley




Wat heeft tafels schuiven en groepsvorming met elkaar gemeen? 



De lokalen die ik tot mijn beschikking heb voor de kunstlessen op het Olympia College zijn niet ideaal. Voor deze les zit ik vaak in een rekenlokaal met een klassieke tafelopstelling. Ik voelde al vrij snel de neiging om hier wat mee te doen. Nav het kringgesprek ben ik een opstelling waarbij de groep meer contact maakt onderling vaker gaan toepassen in mijn lessen. Dit resulteert in veel geschuif met stoelen en tafels bij elke les, maar ik doe het graag want het werkt voor deze groep.

Leerlingen die elkaar normaal niet opzoeken, maken nu ook contact met elkaar tijdens het werken. De verbinding onderling groeit en wordt een stuk inclusiever.

Er wordt onderling veel meer uitgewisseld, van nuttige informatie tot lolletjes. Bij een les waarbij we met houtskool werkten (een materiaal wat compleet nieuw voor ze was) hielpen ze elkaar zo goed dat de opdracht die ik voorlegde ‘verkeerd’ werd uitgevoerd. Het resultaat bij 1 iemand was zo geslaagd dat ze besloten het na te doen. Het waardevolste is dat ze veel meer tot uiting komen.


Ik zie iedereens persoonlijkheid tevoorschijn komen.
Nog belangrijker; zij ook bij elkaar.