Lokaal


_Carolien  

Post No 11














‘Stripes and Stars’
Wouter Paijmans,
De Pont 2019

Foto Gemma Kessels


De fysieke ruimte 

Op de MBO school waar ik les geef, is de fysieke omgeving een prefab schoolgebouw waar niets van creativiteit of makersmentaliteit uitstraalt. Behalve in het atelier waar de naaimachines inspireren tot maken. Er is weinig dat prikkelt in de fysieke ruimte. Volgend jaar wordt er wel een Makers Lab opgestart, om juist de creatieve mbo student te motiveren en nieuwsgierigheid te kweken. door meer vrijheid te hebben in het experimenteren. Ik mis op mijn school nog die fysieke ruimte. Die komt er wel aan!



  • Ondersteunen zit hem ook in het fysieke ruimte daar waar de ontmoeting plaatsvindt
    Wereldgericht onderwijzen, Biesta in de Praktijk.


  • Democratische pedagogische praktijk van Emilia Reggio, hoe geef je les in een omgeving die niet naar je zin aanvoelt. De medewerker gaat samen met het kind op zoek naar betekenisvolle bezigheden voor het kind. Wil je kinderen optimaal kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling is hetngoed om naar de ruimte te kijken (3e pedagoog). De inrichting van een ruimte geeft kinderen structuur en daagt uit om te ontdekken en te leren. De derde pedagoog is de omgeving; de ruimtes en de geboden materialen. Elke plek, waar een kind is, en elk ding, waar het zich toe kan verhouden kan de creativiteit stimuleren.


  • Een nieuwe leeromgeving: in 4 stappen naar een krachtig ontwerp

      Het creëren van een gezamenlijke visieHet stellen van de kadersHet denken over de didactiekHet maken van keuzes.

Zichtbaar maar niet onrustig:

Eigenaarschap: 

Waar sta je als docent: 

Ruimte & geborgenheid: 

Denk modulair en verplaatsbaar: