BEHANG
_Maartje
SCHOOL=
MATERIAAL
_Maartje
Het artikel School as Material van Melissa Bremmer, Emiel Heijnen en Jorge Lucero(2018) inspireerde mij enorm. Na diverse stages merkte ik dat het zelfstandig werken als kunstdocent heel wat andere taken en situaties met zich meebrengt. Best even schakelen om te opereren in een schoolsysteem met allerlei geschreven, maar vooral ook ongeschreven regels. Enerzijds voelde ik me alleen en lost in space en anderzijds voelde ik me opgesloten in al die regels en kaders en verwachtingen. Het artikel bracht mij ruimte! Je kunt iets doen, je kunt binnen een strak systeem je kunstpraktijk naar binnen halen. Je hoeft niet eens regels te breken, maar je kan de ruimte vinden die er is.
Onze docent Pavèl van Houten inspireerde me ook om aan de knoppen van lesaspecten te draaien. Ook hier is ruimte vinden. Zo heb ik gespeeld met de opstelling van de leerlingen, de volgorde van elementen in de les en het toepassen van mijn eigen werk in de klas. Wel heb ik ervaren dat het in de ISK (Internationale SchakelKlas) extra belangrijk is om eerst de veiligheid te waarborgen, voordat je aan de knoppen van die lesaspecten draait.
> Lees ook: veilig breken
> Lees ook: hoe Ashley op een ISK aan de knoppen draait
Uit het boek Leren van kunst, het boek Playmode en door experimenteren in de praktijk in mijn lessen heb ik geleerd hoe je als kunstdocent in je opdracht een kader kan stellen dat houvast, maar juist ook vrije ruimte biedt voor de leerling. Zo krijg je heel diverse en eigen resultaten.
Lessenserie - huis & stad
Beschrijf een huis aan een medeleerling die het ondertussen tekent.
In een volgende les hebben zij in duo’s een droomhuis gebouwd. Van deze droomhuizen hebben we vervolgens met de groep een stad gemaakt. In het centrum van deze stad is water en zijn bomen, daaromheen liggen de droomhuizen. Er is ook een windmolen bij met draaiende wieken, die staat helaas niet op de foto. Eén droomhuis is een gouden boot met zeil. De leerlingen hebben ondertussen gewerkt aan technische vaardigheden (kartonverbindingen), conceptontwikkeling en samenwerken.
Leerlingen hebben elkaar geïnterviewd en het door de ander beschreven huis getekend. Uit eerdere ervaringen wist ik dat je privé woonsituatie delen met de klas best confronterend kan zijn. Daarom heb ik het op “een huis” gehouden. Zo kon de leerling zelf kiezen wat voor huis dan. In de praktijk beschreven veel leerlingen toch waar ze nu wonen of waar ze in het land van herkomst woonden, maar er waren ook leerlingen die helemaal los gingen met gekke dingen bedenken.
In een volgende les hebben zij in duo’s een droomhuis gebouwd. Van deze droomhuizen hebben we vervolgens met de groep een stad gemaakt. In het centrum van deze stad is water en zijn bomen, daaromheen liggen de droomhuizen. Er is ook een windmolen bij met draaiende wieken, die staat helaas niet op de foto. Eén droomhuis is een gouden boot met zeil. De leerlingen hebben ondertussen gewerkt aan technische vaardigheden (kartonverbindingen), conceptontwikkeling en samenwerken.
Gelijkwaardigheid en inclusiviteit zijn geen vanzelfsprekendheid in de sportwereld. Ontwerper en onderzoeker Gabriel Fontana ontwerpt uniformen, spelvormen en objecten die je tot denken aanzetten. Ik heb de eer gehad twee jaar geleden mee te doen in verschillende varianten balspellen. In de spellen wist je soms niet wie er in je team zaten of de regels waren vooraf niet bekend. Hij speelt met de mogelijkheden om zijn boodschap duidelijk te maken. Dit was echt een verrijkende ervaring waar ik heel dankbaar voor ben. Het is Fontana gelukt mij de boodschap te laten ervaren, voelen. Hier zoek ik ook naar in mijn lessen. Zeker in de ISK waar taal nog geen middel is, maar een doel, moet je de kunstles anders inzetten.
VEILIG BREKEN?
_Maartje