Naar behoeftes luisteren #2


_Ashley






Een van mijn hobbies, ik zeg het inmiddels zonder schaamte, is

puzzelen

Op de momenten dat ik druk of gestressed ben is de behoefte om te puzzelen groter. Mijn hoofd zit vol en ik kan mijn gedachtens altijd een stuk beter de vrije loop laten als ik een andere eenvoudige activiteit doe.
 
Elke les nieuwe ervaringen op doen kan heel vermoeiend zijn. Het ‘nieuwe’ is niet altijd voor iedereen binnen zijn comfortzone. Door goed te luisteren waar ruimte voor is bij de leerlingen, wissel ik af de type lessen die ik geef.

Ik heb mijn leerlingen tijdens een les een kleurplaat gegeven. Ik wilde kijken hoe het ze afging qua techniek en of ze de woorden bij de onderdelen van het huis konden noemen. Tijdens het kleuren ontstond er met een aantal leerlingen, dankzij de onderwijsassistente die Turks spreekt, een mooi gesprek met de leerlingen. Het ging over waar ze vandaan kwamen en hoe ze in Nederland terecht waren gekomen. Anderen bleven stil en waren geconcentreerd aan het kleuren. Er ontstond ruimte voor een dialoog zonder dat ik daar speciaal een deel van de les voor had ingericht. Tegelijk was er ook ruimte om gewoon stil te zijn, te luisteren of weg te dromen.
 



Lees ook:

naar behoeftes luisteren #1