Onder Andere(n)



_Carolien

Post No 13


Róisín Murphy.
jas,  Gareth Pugh
SS 2007


Micro inzichten
Ruimte maken voor mijzelf!

Het ruimte makers collectief is een platvorm waar het concept ruimte maken aanleveren voor de ander ! We delen onze eigen ruimte! En maken op deze manier ruimte voor de ander! Om het eigen te maken!

 

  • De jas is een middel om mij reflectief op te stellen doordat het dialoog en mijn onderzoek zichtbaar wordt op de jas. Door de jas toe te eigenen gaf het mij het inzicht wat ik er eigenlijk uit wilde halen.

  • De jas is een manier om zichtbaar als kunstenaar of vormgeverdocent in de klas te staan. Ik wil laten zien dat de jas belangrijk voor mij is als docent om ruimte te claimen.
    De jas is misschien nu nog meer van mij dan van de ander, maar wil ik mij echt goed kunnen richten naar de ander, begint het eerst bij mijzelf. Realiseer ik mij dat ik echt die ruimte kan maken en mag claimen.

  • Ik moest door dit proces heen naar wat ik wilde vertellen en onderzoeken.

  • Ik wilde te snel de ander, student, onderzoeken terwijl ik nog steeds moest wortelen als docent en moest kijken waar mijn ruimte is.

  • ik zie mijzelf als introvert persoon, lang heb ik mij afgevraagd of educator wel een geschikt beroep is als introvert persoon. Kleding voor mij is altijd een manier van je uiten en jezelf zichtbaar maken voor de ander, de jas speelde hierbij ook een grote rol om mij zichtbaar te maken als docent maar ook als maker. In het begin van ons onderzoek was de doelgroep de ander / de leerling of student, langzaam aan werd duidelijker dat de doelgroep wijzelf zijn. om ruimte te maken voor de ander moet je bij jezelf beginnen.

  • De jas verteld nu meer mijn verhaal. ‘Learn how to tell the story and get comfortable with it.’ Ik moest mijzelf eerst comfortabel voelen in de jas door mijn verhaal te vertellen. eerst aan mezelf dan aan de ander volgend jaar.
    Het narratief is van mij. en straks van de groep/ander. Eerst mijn eigen verhaal goed helder krijgen en dan naar de ander.

  • Tegendraads voor altijd het systeem bevragen zonder het systeem onderuit te halen, maar waar pak ik mijn ruimte en maak ik ruimte voor de ander. Do it yourself the 90s way.

  • De bronnen gaven nieuwe inzichten, maar het bracht opheldering dat ik soms al handelde als een bepaalde bron alleen de bron nog niet gekoppeld had.
    Ik ontdekte Biesta in de praktijk, die mij meer praktischer maakt.

  • Ik ga op zoek naar een vertaalslag naar het MBO, het voelt voor mij of ik door middel van de jas de ‘Conversatie Piece’  HAD gevonden. Ik was opzoek naar de vertraging (Artez)

  • Biesta in de praktijk,  onderbreken, vertragen en ondersteunen.