SCHOOL=
MATERIAAL
_Maartje

Het artikel School as Material van Melissa Bremmer, Emiel Heijnen en Jorge Lucero(2018) inspireerde mij enorm. Na diverse stages merkte ik dat het zelfstandig werken als kunstdocent heel wat andere taken en situaties met zich meebrengt. Best even schakelen om te opereren in een schoolsysteem met allerlei geschreven, maar vooral ook ongeschreven regels. Enerzijds voelde ik me alleen en lost in space en anderzijds voelde ik me opgesloten in al die regels en kaders en verwachtingen. Het artikel bracht mij ruimte! Je kunt iets doen, je kunt binnen een strak systeem je kunstpraktijk naar binnen halen. Je hoeft niet eens regels te breken, maar je kan de ruimte vinden die er is.  

Onze docent Pavèl van Houten inspireerde me ook om aan de knoppen van lesaspecten te draaien. Ook hier is ruimte vinden. Zo heb ik gespeeld met de opstelling van de leerlingen, de volgorde van elementen in de les en het toepassen van mijn eigen werk in de klas. Wel heb ik ervaren dat het in de ISK (Internationale SchakelKlas) extra belangrijk is om eerst de veiligheid te waarborgen, voordat je aan de knoppen van die lesaspecten draait.


Lees ook: veilig breken
> Lees ook: hoe Ashley op een ISK aan de knoppen draait