Wat draagt een klas?



_Carolien

de rode draad
post No 05



Paspoort van jezelf

Bij een opleiding waar het kledingstuk centraal staat is het interessant om kleding op een alternatieve manier te bevragen. Het geeft de student indirect en direct zicht op het ontwerp en maakproces en hoe je dat proces op verschillende manieren kan inzetten.
Onderdeel van het vak 2D3D is een paspoort van een kledingstuk te maken, beschrijf o.a. origine, materiaal, wash& care etc. De lessen geven inzicht in het stukje van het circulaire mode proces van de confectie dus van ontwerper naar fabrikant naar de retailer.
De student leert onder andere om in te zoomen op het kledingstuk en goed naar de details van het ontwerp te kijken. Door kleding zo nauwkeurig mogelijk te observeren krijgt de student inzicht en ervaart dat een ontwerp meer betekenis heeft. Je kan dat vertalen naar zit de juiste knoop of heeft het een goede pasvorm bijvoorbeeld op het kledingstuk. Maar ook verteld dit ontwerp mijn verhaal?.

Modevormgever Elisa van Joolen die met haar project ‘Portal’ kledingstukken in kaart brengt door ‘mapping’ zij onderzoekt op zowel economisch, sociaal en emotionele waarde kleding van de deelnemers.
www.elisavanjoolen.com

Ik heb ‘Portal’ en het Kleding paspoort samengebracht in een opdracht, Paspoort van je Jas, bevraag je eigen jas.